oliviawerner.blogg.se

2013-02-26
09:16:00

Lite frågor
Tjaa

Här är några "frågor" om mig som ryttare och min häst :)
 
Om hästen:

1. Tre bra egenskaper hos din häst?
1. Hon är väldigt säker och snäll, är inte tittig i uteritt och hoppar ALLT, även om hon kommer fel på hindret.
2. Hon är väldigt speciell, man lär sig nya saker efter varje ridpass.
3. Lyssnar bra, skulle aldrig ta bettet och sticka även om hon är väldigt pigg eller busig.
 
2. Tre mindre bra egenskaper hos din häst ?
1. Hon blir lite för het vid hoppningen.
2. Efter galoppen så kan man inte trava mera, då springer hon bara.
3. Hon är väldigt känslig, kan vara bra och dåligt.
 
3. Beskriv din häst med tre ord.
Pigg, känslig och glad.
 
4. Vilken inriktning ?
Hoppning, om hon inte skulle stått på ridskola så skulle hon ha blivit en superbra tävlingshäst !
 
5. Detta tycker den är roligt.
Hoppning, bli släppt i manegen, springa, gå över bommar, uteritter, galoppombyten och löshoppa.
 
6. Detta tycker den är tråkigt.
Gå/springa långsamt, göra samma sak för länge, inte gå först i uteritter.
 
7. Ras.
Svenskr halvblod, tror jag..
 
8. Ålder.
Född 1997 så hon ör 16 i år.
 
9. Fullständigt namn och vad den kallas för.
Fullständigt namn: Guldstjärn.
Kallas för Gullan, Gullis.
 
10. Om den hade ett jobb i verkligheten, vilket yrke skulle den ha ?
Hmm.. Friidrottare tror jag :p
 
Om dig som ryttare:

1. Tre bra egenskaper hos dig själv.
1. Min hand är stadig och åker inte med upp när jag rider lätt.
2. Är oftast bestämd, speciellt när feta små ponnysar inte vill gå framåt, fatta galopp eller hoppa, ehehe..
3. Läser av hästen ganska fort, tänker typ aha, det är en sån häst, då ska man rida med lättare hand t.ex.
 
2. Tre mindre bra egenskaper hos dig själv.
1. Min sitts, hahah skrattar ihjäl mig när jag kollar på videos när jag rider xd Lutar mig framåt som en säck potatis, hahah :p
2. Jag kollar ner väldigt mycket.
3. Jag är väldigt rädd av mig när jag rider nya hästar.
 
3. Detta behöver du träna på/förbättra.
Räta på mig och ta bak skänklarna i traven o galoppen. Jobba hästen mera i galoppen, stå upp längre när jag hoppar, lite på hästen.
 
4. Hur länge har du ridit ?
Började rida på dagis i nått år, men slutade etfersom mamma inte hade tid o jag orkade inte, sen så red jag med mamma på en shettis som står vid sjöängens ridshop på Tjörn men har ridit sedan jag gick i 1:an nu, så snart sju år.
 
5. Hur länge har du haft din häst ?
8 veckor idag.
 
6. Tävlar ni ?
Nej, har inte grönt kort, men om det är en klubbtävling så säger jag inte nej !
 
7. Vad är ditt mål med hästen ?
Förbättra de saker som jag behöver, bli mindre rädd, bli duktigare och lära mig flera "knep". Men just hästen så är det att få henne så lugn som jag kan. Minde stressig och kanske åka ut o tävla ?
Vill också börja med NH, neutral horsemanship.
 
8. Är du nogran i skötsel och i ridningen, ridväger osv ?
Ja, jag älskar att göra flätor o rykta så att hästen blänker ! Jag är nogran med mina saker, men kunde ha varit nogrannare.. I ridningen så är jag nogran att hästen lyssnar och gör som jag säger.
 
9. Hoppning/Dressyr ?
Dressyr tror jag.. Eller jag vet inte hahah, hittar både nack- och fördelar med båda.
 
10. Gymkhana/Voltige ?
Har aldrig testat voltige, men skulle nog inte våga det hahah..
 
 
 
 
 
 


Kommentar:
#1: Maja

Hej, vilken fin blogg du har=)

Svar: Tack :)
oliviawerner.blogg.se

2013-02-28 @ 21:14:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: